Pla de desincentivació de l’ús del vehicle privat com a millora de la salut pública

— 30 Octubre 20

Fa uns mesos, Alternativa per Solsona-CUP (ApS-CUP) va organitzar una assemblea oberta per reflexionar sobre urbanisme, mobilitat i habitatge, des d’una perspectiva de gènere.

L’urbanisme feminista, com ens va explicar la Sílvia Pagès, planteja la no neutralitat de l’espai públic, la seva socialització i la necessitat de posar a les persones en tota la seva diversitat (gènere, edat, origen, classe…) al centre de les decisions urbanístiques.

L’assemblea ens va servir per preparar el nostre programa electoral a les passades eleccions municipals, però sobretot per seguir omplint de contingut un dels eixos que per nosaltres ha d’inspirar la política municipal: l’urbanisme feminista.

Amb aquest aprenentatge i la feina de conciutadans generosos hem presentat i posat a disposició de la resta de regidors i regidores municipals una espècie de Pla director per la desincentivació de l’ús del vehicle privat com a millora de la salut pública. L’objectiu del Pla és el de fomentar un canvi de costums per reduir l’ús de vehicles particulars i augmentar l’activitat física i altres activitats saludables, per reduir també la contaminació atmosfèrica i acústica del trànsit i altres molèsties de la circulació de vehicles.

El document, que podeu consultar aquí, planteja 6 programes, amb diversos projectes per portar-los a terme:

  • Programa 1: Millora del coneixement i de la informació a la població:
    • Projecte 1A: Instal·lació d’estacions de mesura de la contaminació atmosfèrica i acústica.
    • Projecte 1B: Càlcul dels temps de desplaçament segons mitjà de transport i retolació de temps caminant.
    • Projecte 1C: Comunicacions temàtiques massives a la població.
    • Projecte 1D: Senyalització de les zones d’aparcament.

 

  • Programa 2: Revisió exhaustiva de la normativa municipal.

 

  • Programa 3: Exclusió de zones al trànsit de vehicles.
    • Projecte 3A: Exclusió permanent del trànsit de vehicles en diversos carrers.
    • Projecte 3B: Exclusió temporal del trànsit de vehicles en diversos carrers.

 

  • Programa 4: Transport públic urbà.
    • Projecte 4A: Definició d’itineraris freqüents.
    • Projecte 4B: Ús de vehicles eficients per al transport públic.

 

  • Programa 5: Millora de la viabilitat peatonal.
    • Projecte 5A: Eliminació de barreres arquitectòniques.
    • Projecte 5B: Manteniment en cas de condicions adverses.

 

  • Programa 6: Urbanisme per a les persones.
    • Projecte 6A: Estudi i remodelació de carrers segons l’espai destinat als vehicles.
    • Projecte 6B: Peatonalització de carrers.
    • Projecte 6C: Ús de materials eficients per a paviments.
    • Projecte 6D: Permeabilització del nucli antic.

 

La voluntat de la nostra formació és posar a disposició de tota la ciutadania i de tots els representants municipals aquest Pla, com ja hem fet, per tal d’estudiar-lo, discutir-lo, consensuar-lo i aprovar-lo.

Pla de desincentivació de l’ús del vehicle privat com a millora de la salut pública