L’Ajuntament de Solsona opta per «llençar» 100.000 euros a la brossa cada any

— 27 novembre 19

Segons un estudi d’ApS-CUP, aquesta quantitat és la que s’estalviaria el consistori si, en comptes d’externalitzar la recollida d’escombraries porta a porta, gestionés el servei de manera directa.

Fa un any l’alcalde s’havia compromès a fer un estudi sobre la municipalització del servei, però al final no ha complert la paraula i ha deixat clar que no estudiaran totes les opcions possibles.

Alternativa per Solsona – CUP insisteix des del 2016 en el projecte d’implantar la recollida d’escombraries porta a porta a Solsona i en la manera més eficient de fer-ho. Per això, després de fer un estudi intern a partir de l’informe encarregat per l’Ajuntament el 2017 sobre aquesta qüestió, va concloure que, amb la municipalització, Solsona es podria estalviar 80.000 euros l’any dels 525.000 euros que preveia el pressupost d’externalització. Els costos ara han pujat a 665.000 euros, de manera que l’estalvi de la municipalització seria de 100.000 euros l’any, que és l’equivalent a una quarta part del que l’Ajuntament es gasta cada any en inversions. I l’Ajuntament de Solsona ha decidit «llençar-los» directament a la brossa, perquè no vol ni valorar la possibilitat de gestionar el servei de manera directa.

Fa un any, durant el Consell Municipal de Sostenibilitat del 5 de desembre del 2018, després de discutir una bona estona, l’alcalde, David Rodríguez, es va comprometre a fer un estudi per a valorar la possibilitat de municipalitzar el servei. Damunt la taula tenia els números elaborats de manera interna per la CUP sobre la municipalització del porta a porta, que suposava un 15 % d’estalvi respecte de la subcontractació. Un compromís que, de fet, respon a un deure, tenint en compte que la Llei de contractes del sector públic indica que cal disposar dels estudis tècnics previs necessaris per a esbrinar quin és el sistema més eficaç a l’hora gestionar el servei, és a dir, si s’opta per una gestió directa (municipalització del servei) o indirecta (externalització).

Les paraules de l’alcalde d’Esquerra Republicana, però, han quedat en no-res, ja que durant el darrer Consell Municipal de Sostenibilitat, celebrat el 7 de novembre del 2019, després de parlar d’un nou informe sobre el servei i d’un nou pressupost a l’alça, va dir: «No hi hem arribat a temps», una excusa a què va afegir que no tenien cap mena d’intenció de fer l’estudi, amb l’argument que «l’externalització del servei és més segura».

ApS-CUP denuncia la poca seriositat de l’equip de govern a l’hora d’abordar un tema tan important: «Recordem que estem parlant d’una despesa anual de 665.000 euros», i assenyala: «David Rodríguez, en múltiples ocasions, ha defensat que és una persona de paraula, però en aquest cas sembla que no ho és. Un govern responsable, tant amb la gestió dels diners de la ciutadania com amb la possibilitat d’oferir un millor servei i de millorar les condicions laborals i econòmiques de les treballadores i treballadors, no es pot permetre no estudiar la possibilitat d’estalviar una altra manera de posar en marxa el projecte del porta a porta».

D’altra banda, l’organització política exposa que aquesta situació també es deu a la manca de voluntat política i de valentia per a implantar el porta a porta abans de les eleccions del maig passat, en el mateix moment en què ho va fer el municipi d’Olius. Aquesta actitud ha fet que els solsonins i les

solsonines hagin hagut de patir el «turisme de deixalles dels veïns i veïnes de municipi», amb els costos afegits que això implica pel que fa a la gestió dels residus.

Segons les últimes dades de l’Agència Catalana de Residus, el Solsonès està a l’onzè lloc per la cua pel que fa a la recollida selectiva. A Solsona el percentatge de recollida selectiva és del 38,98 %, per sota de la mitjana de tot Catalunya. Aquestes dades no són només xifres, ja que tenen un cost econòmic important: del 2015 al 2018 l’Ajuntament de Solsona s’ha gastat uns 167.000 euros l’any de mitjana en concepte de taxes de l’abocador. En aquests diners que han sortit de les arques municipals, l’equip de Govern hi té molta responsabilitat: per no haver implantat abans el porta a porta, per deixar que el «turisme de deixalles» envaeixi el municipi i per no tenir prou valentia per a afrontar els problemes pensant primer en la ciutadania.

A Solsona els serveis públics que més valoren les ciutadanes i ciutadans són els que es gestionen directament des de l’Ajuntament, com ara el servei d’aigua, els serveis funeraris… Alternativa per Solsona té clar que això s’hauria de tenir en compte a l’hora d’enfocar com es posa en marxa un nou servei, però l’equip de Govern actual ha decidit mirar cap a una altra banda.

És sabut que la CUP aposta per la municipalització dels serveis bàsics per diverses raons: s’estalvien diners respecte de subcontractar el projecte a grans empreses allunyades del territori, milloren les condicions laborals i econòmiques de les persones que es contracten, s’introdueixen requisits sostenibles i de contractació justa en la gestió del servei, millora la qualitat del servei mateix, ja que se’n té un control directe, i els beneficis que es generen reverteixen en el mateix servei i en la ciutadania, no en les butxaques de persones del sector privat.